Posted by edit@ on Dec 14, 2013 in Ex Maxhina |
2002-ben kezdtem el tanulmányaimat „Jeans-story” témában a MOME Doktori Iskolájában. Témavezetőm Deés Enikő, Munkácsy-díjas textiltervező művész volt. Azonos témában 2009-ben doktoráltam “Jeans-story, avagy: A farmer ruházati kultúra hatása a ruházati formatervezésre” című értekezéssel. [Erről bővebb itt található.] Időközben több jeans-projektben is részt vettem; márkáknak dolgozta, farmer-kollekciókat terveztem. Szembesültem a ruhaipar, és különösen a farmergyártás okozta – felháborítóan feleslegesnek tartott! – környezetszennyezéssel. Érdeklődésem egyre inkább a farmer újrahasznosítás irányába fordult. Ezért is hatott számomra természetesnek, hogy részt vegyek azon a pályázaton, amit a MERLYN színház hirdetett meg öko-design témában, ÖKOSZTÜM címmel.
Helyezést nem értem el, de létrehoztam egy különleges kollekciót, amelyet azóta is szeretek. Alul a ruahatervek láthatók. A koncepcióról a boxban olvashatsz többet. Itt a divatbemutató tekinthető meg, itt pedig a fügén olvasható cikket tudod megnyitni.
VANGUARD JEANS - Projektleírás
VANGUARD JEANS: Jeans-újrahasznosító project ¤ A jeans kultikus státusszal bír. Páratlan publicitása generációk óta töretlen. Praktikusan és univerzálisan van jelen mindennapjainkban, így a denim a kortárs divat meghatározó területe. A jeans-gyártás a globális divat-piac igen jelenetős részét teszi ki – hatalmas iparág, melynek üzleti érdekeltségei, és monopóliuma kétségbevonhatatlan hatással bír a globális divat-piacra. Pontos kimutatás hiányában is elmondható, hogy farmertből nyilvánvalóan többet gyártanak, mint bármely más cikkből, amit viselünk. Az autentikus farmer gyártása népszerűségét meghazudtolóan drága üzlet, amely bonyolult technológiát és nagyfokú szakmai tudást igényel. Ebben az ágazatban hihetetlen méretű fejlesztés folyik, ami a sikeres márkakollekciók mellett, szezonról-szezonra, több milliárd tonnányi hulladékot és selejtet, valamint jelentős mértékű környezetszennyezést is eredményez. ¤ A tervező munka során folyamatosan foglalkoztatott a jeans-újrahasznosítás gondolata. Kollekcióm a farmer-ikonográfia tipikus elemeire építkezve variálja a formákat. A már kész, kihordott, levetett és megunt darabok (alkat)részeit modulként építi be, új, kísérletező szellemű ruhadarabokba. Fazonokon belül a denimhez társítható, természetes anyagok patchwork elven való alkalmazása, az eredeti szabás „csúsztatása” alakítja a formát, amely még tovább formálva olykor groteszk. Mindezen modellek részlet- és kellék gazdag kikészítésben, a kortárs divat magas színvonalú követelményeinek megfelelő technikai kivitelezésben részesülnek. Az összkép a premium-jeans elemekre és a second-hand mixfeelingre épít. Luxusturkálóra emlékeztető kinézetükkel e rendkívül népszerű ruházati típus ön-autentikus, egyedi darabjai a jeans anyagi és szellemi újrahasznosításának formai lehetőségeit mutatják. ¤ Csanák Edit Öltözködési designer [Budapest, 2008. március 30.]